Tilaa RSS-syöte
Tulliviesti.fi lyhyesti

Tulliviesti.fi-verkkojulkaisu tarjoaa ulkomaankauppaan ja Tulliin liittyvää tietoa Tullin yritys- ja henkilöasiakkaille sekä muille sidosryhmille.  Verkkojulkaisun myötä paperinen asiakaslehti jäi historiaan.

Tulliviesti.fi -verkkojulkaisusta löydät asiantuntijatekstejä, uutispaloja ja haastatteluja. Tulliviesti.fi kertoo tullimenettelyihin ja verotukseen liittyvistä uusista määräyksistä, Tullin palveluista yrityksille sekä muista yrityksen toimintaan vaikuttavista ajankohtaisista ilmiöistä.

Artikkeli avautuu klikkaamalla kuvaa.

Tulliviestiä vuodesta 1991

Ennen nykyisiä asiakaslehteä ja henkilöstölehteä Tullilla oli yksi yhteinen julkaisu, Tulli-lehti.  Se perustettiin sopimuksella toukokuussa 1973 Tullihallituksen, Tullimiesliiton ja Tullivirkamiesliiton yhteiseksi henkilöstö-, järjestö- ja tiedotuslehdeksi.

Vuonna 1991 henkilöstö- ja asiakaslehti eriytettiin toisistaan. Henkilöstölehden nimeksi tuli tällöin Tulliuutiset, sittemmin Tuhti, ja asiakaslehti nimettiin Tulliviestiksi.  Paperinen Tulliviesti ilmestyi noin neljä kertaa vuodessa. Vuonna 2013 lehden painosmäärä oli 5 700 kappaletta.  

Tulliviesti.fi-verkkojulkaisu

11/2016 – Valmisteverotuksen ja autoverotuksen asiakastyytyväisyyskyselyt kertovat palvelun kehityksestä

Olemme Tullissa jättämässä hyvästejä valmisteveroille ja autoverolle. Nämä verot siirtyvät ensi vuoden alusta Verohallinnon hoidettaviksi. Valmisteverot ovat ikivanha keino kerätä rahaa valtiolle. Autovero tuli väliaikaisena voimaan vuonna 1958. Kumpikaan näistä ei ole koskaan ollut erityisen pidetty vero kansan keskuudessa, ainakaan silloin, kun se on sattunut omalle kohdalle. Edes omia kulutustottumuksia muuttamalla ei näitä veroja ole aina päässyt karkuun.

Julkaistu: 28.6.2016

10/2016 – Marika Valtonen tulliattaseaksi Moskovaan

Marika Valtonen aloitti toukokuussa Moskovassa tulliattaseana. Edeltäjänsä Tommi Kivilaakson tavoin Marikan tehtävänä on ylläpitää kontakteja Venäjän tullin johtoon sekä toimia yhdyshenkilönä ulkomaankauppaan ja tullitoiminnan sujuvuuteen liittyvissä asioissa.

Julkaistu: 1.6.2016

9/2016 – Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia – perusasiat kunnossa

Tullin ja Valtiovarainministeriön tulostavoitesopimuksen mukaisesti joka toinen vuosi järjestetään asiakastyytyväisyyskysely Tullin asiakkaille. Vuoden 2015 kyselyn tulokset ovat nyt selvillä, analyysiä on tehty ja toimenpiteisiinkin on jo ryhdytty. Tulliselvitys, asiakaspalvelun laatu, autoverotus ja valmisteverotus olivat kyselyn suurimmat yksittäiset kohteet.

Julkaistu: 29.4.2016

8/2016 – Tullineuvonta vastaa: Nimikkeistön lukuoppia Osa V

Aikaisemmissa Tullineuvonnan artikkeleissa on käyty läpi, miten nimikettä etsitään järjestelmällisesti ja oikeaoppisesti. Kun tämä perustieto on nyt hallussa, voi paremmin käsittää eri tietolähteiden käyttötarkoitukset. Tällaisia tietolähteitä ovat Tullin nettisivuilta löytyvät hakemistot, käsikirjat ja tietokannat.

Julkaistu: 15.4.2016

7/2016 – Viranomaisten tietoon tuli ennätysmäärä talousrikoksia vuonna 2015

Talousrikokset ovat yhä vakavampia, selviää Verohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikön kokoamasta julkaisusta Harmaa talous – valvontatilastoja 2015, joka julkistettiin 30.3.

Julkaistu: 30.3.2016

Näytä seuraavat