Tiedotteet > Lehdistötiedotteet > Osta verkosta ja tullaa netissä!

25.3.2011

Osta verkosta ja tullaa netissä!

Yksityisen kansalaisen asioiminen verkkokaupoissa helpottuu, kun hän 29.3.2011 alkaen voi tullata tavarat ja maksaa maahantuontiverot netissä. Tullikäynti jää historiaan, kun ostaja saa postipakettinsa suoraan kotiin tai lähipostiin. Rahtitavarat voi hakea kuljetusyhtiön rahtiterminaalista.

EU:n ulkopuolelta tuoduista tai tilatuista tavaroista täytyy tehdä tulli-ilmoitus. Siihen asiakas tarvitsee vain verkkopankkitunnukset, Postin tai kuljetusyhtiön saapumisilmoituksen ja esimerkiksi kauppalaskun tai tilausvahvistuksen.

Aikaisemmin asiakas on käynyt Tullin toimipaikassa maksamassa tilaamansa tuotteen tullit ja verot tai käyttänyt huolintapalveluita. Nyt hänellä on myös kolmas vaihtoehto.

Tulli tarvitsee tullimaksun ja verojen laskemista varten tavaran tullinimikkeen. Nettipalveluun on listattu noin 200 tavallisinta tuontitavaraa. Jos tavaraa ei löydy listalta, asiakas voi kysyä tavarakoodin myös puhelinneuvonnasta. Numero on 020 690 629, ja siihen voi soittaa arkisin klo 8-20. Numero avautuu 29.3.

Suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista mm. vaatteita, kenkiä, ajoneuvojen osia ja tarvikkeita, kirjoja ja cd- tai dvd-levyjä. Tullattavia postilähetyksiä on vuosittain noin 100 000.

Yritysasiakkaiden nettipalvelu avautuu kesäkuussa 2011.

Nettitullaus on osa eTulli-ohjelmaa

EU-maat ovat sitoutuneet EU:n laajuiseen eTulli-ohjelmaan. Sen ajatus on tulliasioinnin sähköistäminen. Asiakkaat joutuvat jo nyt tekemään osan tulliselvityksistä sähköisesti. Tuontitavaroiden sähköinen ilmoittaminen on toistaiseksi vapaaehtoista. Suomen tulli saa vuosittain kolme neljännestä ilmoituksista sähköisinä.

Lisätietoja:

  • tullausjohtaja Jarmo Räikkä, 040 332 2547
  • tulliylitarkastaja Matti Tuunanen, 040 3323800
  • kehittämispäällikkö Jukka Kyhäräinen, 040 3321882

Nettituonti-esittelysivu:

>> Yksityisille > Netistä ostaminen


tulli.fi - suosituimmat