Usein kysyttyä nettituonnista

Hyvä tietää ennen netistä ostamisesta
Postipaketin vastaanottaminen
Tullaaminen eli tulliselvitys
Nettituontipalvelun käyttö ja ilmoituksen täyttäminen
Maksaminen, tavaran palauttaminen tai korjattavaksi lähettäminen ja oikaisun hakeminen

 Hyvä tietää ennen netistä ostamisesta

Mitä minun on hyvä tietää ennen netistä tilaamista?

Tutustu Tullin verkkosivuihin: Yksityisille /Netistä ostaminen

Sivuilla on lisätietoa netistä ostamisesta, rajoituksista, maahantuontiverotuksesta ja tulliselvityksestä. Tilaajana olet vastuussa määräysten noudattamisesta.

 

Verkkosivuilta löydät myös Netistä ostamisen oppaan, josta löydät ohjeita, jos joudut:

- vaihtamaan tavaran

- lähettämään tavaran korjaukseen tai

- hakemaan maahantuontiveroja takaisin.

Ratkaisevaa on, mistä tavara toimitetaan, ja onko EU:n alueelta toimitettava tavara valmistettu tai tullattu EU:n alueelle
Tulliselvityksen ja maahantuontiverotuksen kannalta on oleellista, mistä tavara konkreettisesti toimitetaan. Vaikka verkkokauppa toimisi EU:n alueella, mutta jos tavara toimitetaan varastosta EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta tai EU:n tullialueelta mutta veroalueen ulkopuolelta, on tavarasta annettava tulli-ilmoitus ja se on verollinen. Huomaa myös, että EU:n alueelta voidaan toimittaa tavaraa, jota ei ole tulliselvitetty Euroopan unioniin. Rahdinkuljettaja toimittaa vastaanottajalle saapumisilmoituksen tarvittavasta tulliselvityksestä.
On alueita, jotka kuuluvat EU:n tullialueeseen mutta eivät EU:n veroalueeseen

Näitä ovat esimerkiksi:
- Kanaalisaaret, mukaan lukien Jersey
- Espanjan Kanariansaaret
Tuonneista näiltä alueilta on tehtävä tulliselvitys, kuten tuonneista EU:n ulkopuolelta. Arvonlisäverotuksessa lähetyksen verottomuuden arvoraja on 22 euroa. Tupakkatuotteisiin, alkoholiin, alkoholijuomiin ja hajuvesiin ei kuitenkaan sovelleta tätä verottomuuden rajaa arvonlisäverotuksessa. Pienin kannettava arvonlisäveron määrä on 5 euroa. Tupakkatuotteista, alkoholista ja alkoholijuomista kannetaan arvonlisävero aina. Yksityiskohtaista lisätietoa on asiakasohjeessa Netistä ostamisen opas yksityishenkilölle 

Mitä ovat maahantuontiverot? Milloin niitä maksetaan?

- Tulli kantaa arvonlisäveroa sekä eräistä tuotteista tullia. Tietyistä tuotteista kannetaan myös valmisteveroja, esim. alkoholi ja tupakkatuotteet (näitä tuotteita ei saa ilmoittaa nettituontipalvelussa).

  

- Lähetys on arvonlisäveroton, jos sen sisältämien tavaroiden arvo ilman postikuluja on enintään 22 euroa. Tätä verottomuuden arvorajaa ei kuitenkaan sovelleta tupakkatuotteisiin, alkoholiin, alkoholijuomiin eikä hajuvesiin. Mikäli lähetyksen tavaroiden arvo on yli 22 euroa mutta enintään 150 euroa, tavara on tulliton, mutta arvonlisävero kannetaan, jos laskettu arvonlisäveron määrä on 5 euroa tai enemmän. Maahantuonnista maksettava arvonlisävero lasketaan kertomalla arvonlisäveron peruste sovellettavalla verokannalla (24 %, 14 % tai 10 %). >> Laske arvonlisävero maahantuonnin veron perusteesta 

 

- Kun lähetyksen sisältämien tavaroiden arvo ilman postikuluja on yli 150 euroa, tuonti on tullin alainen, ts. tuotaville tavaroille määritetään tullausarvo. Tullit ovat yleensä arvotulleja eli ne lasketaan prosenttimääränä tullausarvosta. >> Mitä tavaran tuonti maksaa? Jos laskettu tullin määrä jää alle 10 euron, sitä ei kanneta. Katso myös >> Tulli ja arvonlisävero

 Postipaketin vastaanottaminen

Mitä teen, jos olen saanut saapumisilmoituksen postilähetyksestä, jota ei tarvitse tulliselvittää?

Mikäli lähetyksen tavaroiden yhteisarvo on 22 euroa tai sen alle tai lähetys sisältää enintään 45 euron arvoisen yksityishenkilön lähettämän lahjan, ei lähetystä tarvitse tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta tehdä tulli-ilmoitusta eikä maksaa veroja. Näiden lähetysten osalta vastaanottajan täytyy kuitenkin lähettää

- tilausvahvistus tai selvitys lahjasta ja sen arvosta

- lähetyksen saapumistunnus ja yhteystietosi

 

sähköpostitse osoitteeseen lentoposti(at)tulli.fi paketin vapauttamista varten. Lisätietoja Tulli - Internetistä ostaminen tai nettiasioinnin puhelinpalvelusta, p. 0295 5206.

Sain Postilta saapumisilmoituksen. Mitä teen?

EU:n tai EU:n veroalueen ulkopuolelta toimitettu lähetys on tullattava ja siitä on maksettava verot, jos lähetyksen sisältävien tavaroiden yhteisarvo on yli 22 euroa. Lähetyksen vastaanottajan on tehtävä tullaus ja maksettava verot 20 päivässä lähetyksen saapumisesta. Huomaathan, että maksusuorituksen pitää näkyä Tullin tilillä 20 päivän kuluessa saapumispäivästä tai muuten postilähetys palautuu automaattisesti lähettäjälle.


Voit tullata lähetyksen Tullin nettituontipalvelussa (maksuton) eikä sinun tällöin tarvitse asioida Tullissa. Lue lisää tullausvaihtoehdoista. Lisätietoja Tulli - Internetistä ostaminen tai nettiasioinnin puhelinpalvelusta, p. 0295 5206.


Huomaa, että mm. hajuvesistä ja valmisteveron alaisista tuotteista on aina annettava tulli-ilmoitus.

Sain Postilta saapumisilmoituksen, mutta en tiedä mihin lähetykseen/tilaukseeni se liittyy, tai en tiedä, mitä ko. lähetys sisältää. Mitä teen?
Jos et tiedä tai saa tavaroiden lähettäjältäkään selville lähetyksen sisältöä, voit tehdä huolintasopimuksen Postin kanssa, jolloin Posti hoitaa tullauksen. Postin palvelu on maksullinen. Ota yhteyttä Postiin, p. 020 451 5900 tai huolinta(at)posti.com. HUOM. Tulli ei selvitä lähetyksien sisältöä asiakkaiden toimeksiannosta.
Missä postipakettini on?

SKaikki tullattavat postilähetykset jäävät Postin varastoon Vantaalle, kunnes vastaanottaja on tullannut lähetyksen. Voit seurata postipakettisi kulkua Postin ”Seuraa lähetystä”-palvelusta.


Posti vastaa lähetysten kuljettamisesta ja varastoinnista. Jos et tiedä tai saa lähettäjältä selville missä tullattava postipakettisi on, ota tarvittaessa yhteyttä Postiin, p. 020 451 5900. Jos lähetys on jatkanut matkaansa tullauksen jälkeen Postin varastosta, voit ottaa yhteyttä tarvittaessa Postin kuluttaja-asiakaspalveluun, www.posti.fi.

Tilasin tavaraa Englannista/Iso-Britanniasta. Miksi joudun tullaamaan tavaran?

On alueita, jotka kuuluvat EU:n tullialueeseen mutta eivät EU:n veroalueeseen.

 

Näitä ovat esimerkiksi Kanaalisaaret, mukaan lukien Jersey Tuonneista näiltä alueilta on tehtävä tulliselvitys, kuten tuonneista EU:n ulkopuolelta. Yksityiskohtaista lisätietoa on asiakasohjeessa Netistä ostamisen opas yksityishenkilölle.

Lähetysmaa on saapumisilmoituksella Hollanti tai muu EU-maa, miksi joudun tulliselvittämään lähetyksen?

Rahdinkuljettaja lähettää saapumisilmoituksen tulliselvitettävästä lähetyksestä ainoastaan niistä lähetyksistä, jotka on tulliselvittävä. On mahdollista, että saapumisilmoituksella postilähetyksen tunnusnumero (saapumistunnus) päättyy EU-maan tunnukseen, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta.

 

Ilmoita lähetysmaaksi aina tavaran todellinen lähetysmaa.

Lähetykseni sisältää monta pakettia, eli minulla on monta saapumisilmoitusta. Miten tullaan lähetykset?
Kaikki samaan lähetykseen liittyvät pakettien saapumistunnukset on ilmoitettava tulli-ilmoituksella, jotta ne vapautuvat tullauksen ja verojenmaksun jälkeen Postin varastosta. Voit ilmoittaa Nettituontipalvelussa saapumistunnus-kohdassa useita saapumistunnuksia (max. 5 tunnusta) painalla ”Lisää seuraava”-painiketta.
Mitä teen, kun lähetyksestä saapuikin vain osa ja tullasin koko lähetyksen?

Postilähetys (saapumisilmoituksen on lähettänyt Posti)

 

Kun saat saapumisilmoituksen jälkitoimituksesta, soita Tulliin, p. 0295 5206. Ennen soittoa Tulliin varmistu, että sinulla on kaikki tilanteen selvittämiseksi vaadittavat tiedot ja asiakirjat: tullausnumero, tavaroiden tilausvahvistus tai kauppalasku, jälkitoimituksena tulleen postilähetyksen saapumistunnus.  

Postipakettini sisältö oli rikki/vajaa ja myyjä lähetti korvaavan lähetyksen. Miten toimin?
Kun saat saapumisilmoituksen korvaavasta toimituksesta, soita Tulliin p. 0295 5206 ja selvitä tilanne. Ennen soittoa Tulliin varmistu, että sinulla on kaikki tilanteen selvittämiseksi vaadittavat tiedot lähetyksistä.
Miksi en ole saanut pakettia, vaikka olen tulliselvittänyt lähetykseni ja maksanut maahantuontiverot?

Tulli vapauttaa ulkomaanpostin varastossa olevat lähetykset tulli-ilmoituksella ilmoitetun saapumistunnuksen/tunnuksien perusteella, kun tullilasku on maksettu ja suoritus näkyy Tullin järjestelmissä.


Huomaathan myös, että useamman postilähetyksen käsittävän tullauksen jokainen saapumistunnus on ilmoitettava nettituontipalvelussa, jotta kaikki lähetykset vapautuvat. Seuraa lähetystä Postin seurantapalvelussa. Jos sinulla on kysyttävää lähetyksen seurannasta, ole yhteydessä Postiin.
  
Jos Postin lähetysseurannan mukaan lähetyksesi ei ole vapautunut, vaikka olet maksanut maahantuontiverot, ota yhteyttä Netti-ilmoittamisen tukeen, henkilöasiakkaat, p. 0295 5206.

 Tullaaminen eli tulliselvitys

Mitä teen, jos olen saanut saapumisilmoituksen postilähetyksestä, jota ei tarvitse tulliselvittää?

Mikäli lähetyksen tavaroiden yhteisarvo on 22 euroa tai sen alle tai lähetys sisältää enintään 45 euron arvoisen yksityishenkilön lähettämän lahjan, ei lähetyksestä tarvitse tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta tehdä tulli-ilmoitusta eikä maksaa veroja. Näiden lähetysten osalta vastaanottajan täytyy kuitenkin lähettää


- tilausvahvistus tai selvitys lahjasta ja sen arvosta

- lähetyksen saapumistunnus ja yhteystietosi


sähköpostitse osoitteeseen lentoposti(at)tulli.fi paketin vapauttamista varten. Lisätietoja Tulli - Internetistä ostaminen tai nettiasioinnin puhelinpalvelusta, p. 0295 5206.

Koska voin tulliselvittää lähetyksen?

Voit tulliselvittää lähetyksen, kun olet saanut rahdinkuljettajalta saapumisilmoituksen. Saapumisilmoitus voi myös olla sähköinen. Postilähetys on tulliselvitettävissä heti, kun Postin seurantapalvelussa on teksti:


Lähetys on saapunut tullivarastoon. Teillä on saapumispäivästä lukien 20 päivää aikaa hoitaa tulliselvitys.

Voinko tullata lähetyksen etukäteen?
Lähetyksiä ei voi tulliselvittää etukäteen. Voit tulliselvittää lähetyksen, kun olet saanut saapumisilmoituksen. Saapumisilmoitus voi myös olla sähköinen. Postilähetys on tulliselvitettävissä heti, kun Postin seurantapalvelussa on teksti: Lähetys on saapunut tullivarastoon. Teillä on saapumispäivästä lukien 20 päivää aikaa hoitaa tulliselvitys.
Miten voin tullata lähetykseni?

Tulliselvityksen voit tehdä seuraavilla tavoilla:

 

1. Käytä Tullin nettituontipalvelua (maksuton).

 

2. Anna huolintayritykselle toimeksianto tulliselvityksestä (maksullinen). Postilähetysten tuontihuolinnan hoitaa Posti. Lisätietoa tulliselvityksestä

 

3. Postilähetyksen voit tullata käymällä missä tahansa postitullauksia hoitavassa tullitoimipaikassa. Rahtilähetyksen voit käydä tullaamassa tavaraa lähimpänä olevassa tullitoimipaikassa. Ota mukaan saapumisilmoitus, tilausvahvistus tai kuitti ostoksestasi sekä henkilöllisyystodistus.

Mitä tietoja minulla pitää olla, jotta voin antaa tulli-ilmoituksen?

Tulli-ilmoitusta varten tarvitset muun muassa:

 

1. Rahdinkuljettajalta tulleen saapumisilmoituksen, josta löydät seuraavat tiedot lähetyksestä:

- saapumispäivämäärä

- lähetyksen paino (ei ole aina ilmoitettu)

- postilähetyksen saapumistunnus

- edeltävä asiakirja - rahtilähetyksissä edeltävä asiakirja on yleensä MRN-numero + tavaraerän numero. Tätä ei käytetä postilähetyksissä.

- tavaran sijaintipaikka.


2. Myyjältä kauppalaskun/ tilausvahvistuksen


3. Tuotteen tavarakoodin löydät joko valmiilta valintalistalta tai saat sen puhelinpalvelusta. (Huom! tavarakoodia ei ilmoiteta, jos lähetys toimitetaan Kanaalisaarilta, ml. Jersey)

 

Jos sinulta puuttuu jokin edellä mainituista tiedoista, ei ilmoituksen antaminen onnistu.

Milloin en voi käyttää nettituontipalvelua?

Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja verkkopankkitunnuksia.

Nettituontipalvelussa et voi myöskään tullata:


- moottoriajoneuvoja

- muuttotavaroita

- tupakka- ja alkoholituotteita tai muita valmisteveronalaisia tuotteita

- aseita

- metsästystrofeita

- eläviä eläimiä.

 

Nettituontipalvelun kautta et voi myöskään tullata postilähetystä, joka on toimitettu suoraan kotiin tullaamattomana. Lue ohjeet postipaketin tullaamisesta jälkikäteen

Mitä teen, kun lähetyksestä saapuikin vain osa ja tullasin koko lähetyksen?

Postilähetys (saapumisilmoituksen on lähettänyt Posti)

 

Kun saat saapumisilmoituksen jälkitoimituksesta, soita Tulliin, p. 0295 5206. Ennen soittoa Tulliin varmistu, että sinulla on kaikki tilanteen selvittämiseksi vaadittavat tiedot ja asiakirjat: tullausnumero, tavaroiden tilausvahvistus tai kauppalasku, jälkitoimituksena tulleen postilähetyksen saapumistunnus. 

Miten voin tullata lähetyksen, jos minulla ei ole verkkopankkitunnuksia?
Voit käydä jossakin postitullauksia hoitavassa tullitoimipaikassa tai antaa lähetystä koskevan toimeksiannon huolintayritykselle. Postilähetysten tuontihuolinnan hoitaa Posti. Lisätietoa tulliselvitysvaihtoehdoista.
Missä postitullitoimipaikoissa voin tulliselvittää postilähetyksen henkilökohtaisesti asioimalla?
Postitullauksia hoitavat tullitoimipaikat ja niiden palveluajat Yhteystiedot. Huomaa toimipaikkakohtaiset aukioloajat!
Mistä saan saapumisilmoituksen?
Rahdinkuljettaja toimittaa vastaanottajalle saapumisilmoituksen, jonka tietoja tarvitset tulli-ilmoituksen antamiseksi. Postilähetys on tulliselvitettävissä heti, kun Postin seurantapalvelussa on teksti: Lähetys on saapunut tullivarastoon. Teillä on saapumispäivästä lukien 20 päivää aikaa hoitaa tulliselvitys. Tarvittavat tiedot löydät Postin seurantapalvelusta. Jos et ole saanut saapumisilmoitusta, ota tarvittaessa yhteyttä rahdinkuljettajaan.
Mitä teen, jos minulla ei ole tilausvahvistusta tai kauppalaskua?
Pyydä lähettäjältä tilausvahvistus, kauppalasku tai muu luotettava selvitys tavaran arvosta. Huom! Tiliote tai pankkitosite ei ole riittävä selvitys tavaran arvosta.
Lähetysmaa on saapumisilmoituksella Hollanti tai muu EU-maa, miksi joudun tulliselvittämään lähetyksen?

Rahdinkuljettaja lähettää saapumisilmoituksen tulliselvitettävästä lähetyksestä ainoastaan niistä lähetyksistä, jotka on tullattava. On mahdollista, että saapumisilmoituksella postilähetyksen tunnusnumero (saapumistunnus) päättyy EU-maan tunnukseen, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta.


Ilmoita lähetysmaaksi aina tavaran todellinen lähetysmaa.

Mitä teen, jos en halua vastaanottaa lähetystä?
Jos et halua vastaanottaa lähetystä, älä tullaa lähetystä. Mikäli lähetystä ei tulliselvitetä 20 päivän määräajassa, lähetys palautuu takaisin lähettäjälle.  Mikäli kyseessä on tilattu tavara, tulee kaupan peruutuksesta ilmoittaa myyjälle. Voit halutessasi ilmoittaa Postille ennen säilytysajan umpeutumista, että kieltäydyt vastaanottamasta lähetystä ja haluat sen palautettavan lähettäjälle.
Minulle on saapunut tullattava lähetys suoraan kotiin mitä teen?
Lähetä Tullin kirjaamoon kirjaamo(at)tulli.fi pyyntö tullattavasta lähetyksestä ja toimi ohjeen mukaisesti: Postipaketin tullaaminen jälkikäteen.

Nettituontipalvelun käyttö ja ilmoituksen täyttäminen

Miten voin tulliselvittää lähetyksen Nettituontipalvelussa, jos minulla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja verkkopankkitunnuksia?
Voit valtuuttaa toisen henkilön tullaamaan ja maksamaan lähetyksen maahantuontiverot Tullin Nettituontipalvelussa puolestasi. Valtuuttajana vastaat antamiesi tietojen oikeellisuudesta. Sekä valtuutettu että valtuuttaja ovat vastuussa antamistaan tiedoista ja maahantuontiveroista. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Voit halutessasi täyttää ja tulostaa valmiin valtakirjan täältä allekirjoitusta varten.
Valtuutettu kirjautuu Nettituontipalveluun omilla verkkopankkitunnuksillaan. Valtuutettu antaa ilmoituksen nimissään ja ilmoittaa vastaanottajan tietoina omat tietonsa. Vastaanottajan nimi -kentässä ilmoitetaan lisäksi henkilö, jonka tullaus on kyseessä,  esim. Äiti Meikäläinen/Lapsi Meikäläinen.
Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai tämän lähipostiin.
Rahtilähetyksen varastonpitäjä luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle.
Miten voin antaa tulli-ilmoituksen Nettituontipalvelussa toisen henkilön puolesta?

Voit antaa tulli-ilmoituksen Nettituontipalvelussa toisen puolesta valtuutettuna. Valtuuttaja ja valtuutettu vastaavat antamiensa tietojen oikeellisuudesta. Valtuutus voi olla suullinen tai kirjallinen. Voit halutessasi täyttää ja tulostaa valmiin valtakirjan täältä. Valtuutettuna sitoudut antamaan tulli-ilmoituksen ja maksamaan maahantuontiverot lähetyksen vastaanottajan puolesta. Valtuutettu sekä valtuuttaja ovat molemmat vastuussa maahantuontiveroista.

 

– Kirjaudu Nettituontipalveluun verkkopankkitunnuksillasi
– Ilmoita vastaanottajan tiedot –kohdassa oma nimesi sekä sen henkilön nimi, jonka tullauksesta on kysymys, esim. Äiti Meikäläinen/Lapsi Meikäläinen. Huomaa, että se henkilö, jonka verkkopankkitunnusta on käytetty, on ilmoittava vastaanottajaksi.
– Posti toimittaa postilähetyksen suoraan lähetyksessä ilmoitetulle vastaanottajalle tai tämän lähipostiin, vaikka tulli-ilmoitus on tehty valtuutettuna.
– Rahtilähetyksen varastonpitäjä luovuttaa tai toimittaa lähetyksen vastaanottajalle.

Voinko tehdä ilmoituksen omilla verkkopankkitunnuksillani, vaikka paketti tulee toiselle?

Kyllä voit. Voit tehdä tulli-ilmoituksen Nettituontipalvelussa toisen henkilön puolesta omalla nimelläsi ja henkilötunnuksellasi (hetu), jos olet saanut tältä henkilöltä siihen luvan (valtuutuksen).

 

Yksityishenkilöiden nettitullauksessa voi käyttää toisen kuin tavaroiden ostaneen henkilön pankkitunnuksia tunnistautumiseen, jos ao. henkilöt ovat tästä keskenään sopineet. Tällöin nettituontipalvelu vaatii, että henkilötunnuksena ilmoitetaan sen henkilön hetu, jonka pankkitunnuksesta on kyse. Ilmoitukselle myös merkitään hetun mukaan henkilön nimitiedot eli se henkilö, jonka pankkitunnuksia käytetään tunnistautumiseen, ilmoitetaan myös vastaanottajaksi.

 

Posti kuljettaa paketin joka tapauksessa todelliselle vastaanottajalle paketin tietojen pohjalta, eikä tulli-ilmoituksen nimi- tai osoitetiedoilla ole vaikutusta siihen.

Mitä teen, jos ohjelma ei hyväksy henkilötunnustani?

Sekä ilmoittajan että lähetyksen vastaanottajan on oltava sama henkilö, jotta ilmoitus voidaan hyväksyä. Nettituontipalvelu vaatii, että henkilötunnuksena ilmoitetaan sen henkilön hetu, jonka pankkitunnuksesta on kyse. 

 

Ilmoitukselle myös merkitään hetun mukaan henkilön nimitiedot eli se henkilö, jonka pankkitunnuksia käytetään tunnistautumiseen, ilmoitetaan myös vastaanottajaksi.

 

Posti kuljettaa paketin joka tapauksessa todelliselle vastaanottajalle paketin tietojen pohjalta, eikä tulli-ilmoituksen nimi- tai osoitetiedoilla ole vaikutusta siihen.

Miten voin tulliselvittää lähetyksen, jos minulla ei ole verkkopankkitunnuksia?
Voit käydä jossakin postitullauksia hoitavassa tullitoimipaikassa tai antaa lähetystä koskevan toimeksiannon huolintayritykselle. Postilähetysten tuontihuolinnan hoitaa Posti. Postitullauksia hoitavat tullitoimipaikat ja niiden palveluajat Yhteystiedot. Huomaa toimipaikkakohtaiset aukioloajat!
Mistä saan saapumisilmoituksen?
Rahdinkuljettaja toimittaa vastaanottajalle saapumisilmoituksen, jonka tietoja tarvitset tulli-ilmoituksen antamiseksi. Postilähetys on tulliselvitettävissä heti, kun Postin seurantapalvelussa on teksti: Lähetys on saapunut tullivarastoon. Teillä on saapumispäivästä lukien 20 päivää aikaa hoitaa tulliselvitys. Tarvittavat tiedot löydät Postin seurantapalvelusta. Jos et ole saanut saapumisilmoitusta, ota tarvittaessa yhteyttä rahdinkuljettajaan.
Lähetykseni sisältää monta pakettia, eli minulla on monta saapumisilmoitusta. Miten tullaan lähetykset?
Kaikki samaan lähetykseen liittyvät pakettien saapumistunnukset on ilmoitettava tulli-ilmoituksella, jotta ne vapautuvat tullauksen ja verojenmaksun jälkeen Postin varastosta. Voit ilmoittaa Nettituontipalvelussa saapumistunnus-kohdassa useita saapumistunnuksia (max. 5 tunnusta) painalla ”Lisää seuraava”-painiketta.
Mitä teen, jos lähetys on toimitettu useammassa erässä?

Selkeintä olisi tulliselvittää koko lähetys sitten, kun kaikki siihen kuuluvat osalähetykset ovat saapuneet. Yhdellä tulli-ilmoituksella voi ilmoittaa enintään viisi saapumistunnusta. Postilähetys täytyy kuitenkin tullata, ja verojen tulee olla maksettu 20 päivän kuluessa.


Lähetykset palautetaan automaattisesti, jos niitä ei ole tullattu ja maksettu määräajassa.

Lähetysmaa on saapumisilmoituksella Hollanti tai muu EU-maa, miksi joudun tulliselvittämään lähetyksen?

Rahdinkuljettaja lähettää saapumisilmoituksen tulliselvitettävästä lähetyksestä ainoastaan niistä lähetyksistä, jotka on tulliselvittävä. On mahdollista, että saapumisilmoituksella postilähetyksen tunnusnumero (saapumistunnus) päättyy EU-maan tunnukseen, vaikka lähetys on alun perin lähetetty EU:n ulkopuolelta.

 

Ilmoita lähetysmaaksi aina tavaran todellinen lähetysmaa.

Miten Jerseyn saarilta toimitetun paketin lähetysmaa ilmoitetaan?

Ilmoita lähetysmaana ensin GB Iso-Britannia.


Rastita tulli-ilmoitukselta kohta tuonti Kanaalisaarilta tai Kanariansaarilta. Valitse sen jälkeen Kanaalisaaret (Jersey tai Guernsey).

Tarvitsenko tavarakoodin, jos lähetys on saapunut Kanaalisaarilta (ml. Jersey)?
Et tarvitse. Tavarakoodia ei ilmoiteta, jos lähetys toimitetaan Kanaalisaarilta (ml. Jersey).
Mitä teen, jos en tiedä paketin painoa?
Paino ilmoitetaan yleensä saapumisilmoituksella. Paino on tulli-ilmoituksella pakollinen tieto. Jos et tiedä tai saa selvitettyä lähetyksen painoa, anna siitä arvio.
Paljonko tuonnista kannetaan arvonlisäveroa?
Arvonlisäveron määrä tuontitavaroista on yleensä 24 prosenttia. Poikkeuksena ovat esimerkiksi elintarvikkeet (14 %), kirjat ja taide-esineet (10 %) ja vähintään kuukauden ajaksi tilatut aikakauslehdet (10 %). Jos ilmoitat arvonlisäverokannaksi 10 % tai 14 %, Tulli pyytää nähtäväksi kauppalaskun, tilausvahvistuksen tai muun selvityksen. Lisätietoa >> Arvonlisävero on yleensä 24 %
Ilmoitanko summat valuutoissa vai luottokortin mukaisissa euroissa?
Hinta ja posti-/käsittelykulut ilmoitetaan aina kauppalaskun mukaisessa valuutassa ja kauppalaskun mukaisena summana.
Miten liitän tulli-ilmoitukseen liitteitä?
Huomaathan, että sähköiseen tulli-ilmoitukseen ei tarvitse liittää asiakirjoja. Tulli lähettää tarvittaessa sähköpostitse erillisen pyynnön asiakirjojen toimittamisesta nähtäväksi. Voit lähettää pyydetyt asiakirjat tarvittaessa sähköpostitse.
Mitä teen, jos vahvistin ilmoituksen, vaikka siinä oli virheitä? Laskua ei ole vielä maksettu.
Tilanne voidaan korjata. Ole yhteydessä Tullin netti-ilmoittamiseen, henkilöasiakkaat, p. 0295 5206.

 Maksaminen, tavaran palauttaminen tai korjattavaksi lähettäminen ja oikaisun hakeminen

Mitä teen, jos vahvistin ilmoituksen, vaikka siinä oli virheitä? Laskua ei ole vielä maksettu.
Tilanne voidaan korjata. Ole yhteydessä Tullin netti-ilmoittamiseen, henkilöasiakkaat, p. 0295 5206.
Mihin soitan, kun olen tehnyt tulli-ilmoituksen ja vahvistanut tullauspäätöksen, mutta en haluakaan vastaanottaa tavaraa?
Soita Tulli-ilmoittaminen, henkilöasiakkaat, p. 0295 5206 ja ilmoita, ettet halua vastaanottaa tavaraa. Tulli peruuttaa tekemäsi tullauspäätöksen, jota et vielä ole maksanut, ja ilmoittaa Postille, että haluat lähetyksesi palautettavan.
Miten voin maksaa maahantuontiverot?

Huomaathan, että maksusuorituksen pitää näkyä Tullin tilillä 20 päivän kuluessa saapumispäivästä tai muuten postilähetys palautuu automaattisesti lähettäjälle.

 

1. Maksu suoraan nettipalvelun kautta verkkopankissa.

Suositeltavin tapa on maksaa tullauspäätös verkkopankissa samalla, kun annat tulli-ilmoituksen nettituontipalvelussa. Tulli ilmoittaa välittömästi maksamisen jälkeen Postille / Posten Ålandille, että postipaketin saa toimittaa vastaanottajalle. Seuraa postilähetystä ”Seuraa lähetystä”-palvelusta.

 

2. Maksu tullitoimipaikan kassaan

Jos maksat tullauspäätöksen Tullin toimipaikassa, Tulli ilmoittaa myös tässä tapauksessa Postille/Posten Ålandiin välittömästi maksamisen jälkeen, että tavaran saa toimittaa asiakkaalle. Seuraa postilähetystä ”Seuraa lähetystä”-palvelusta.

 

3. Maksu pankissa tai verkkopankissa muuten kuin tämän palvelun kautta

 

Jos maksat tullauspäätöksen pankin tiskillä tai verkkopankissa muuten kuin tämän nettipalvelun kautta, saat Tullin tilinumeron ja maksuviitteen tullauspäätöksestä. Maksutiedot välittyvät pankista Tulliin muutaman päivän viiveellä, ja Tulli ilmoittaa vasta tämän jälkeen Postille/Posten Ålandiin, että tavaran saa toimittaa asiakkaalle.

Miksi en ole saanut tullilaskua?
Tulli ei lähetä erillisiä tullilaskuja. Tullauspäätös on samalla tullilasku.
Mitä teen, kun olen maksanut laskun vasta eräpäivän jälkeen?
Ennen kuin saat postipaketin itsellesi, sinun on maksettava lisäksi korot. Korkojen määrän saat selville soittamalla Tulli-ilmoittaminen, henkilöasiakkaat, p. 0295 5206.
Mitä teen, jos maksoin maahantuontiverot vahingossa kahteen kertaan?
Lähetä tuplamaksusta palautuspyyntö Tullin veroreskontraan, s-posti: veroreskontra(at)tulli.fi. Ilmoita palautuspyynnössä tullausnumero, maksuviite, tilinumerosi IBAN+BIC-muodossa palautusta varten sekä nimi- ja yhteystietosi.
Miten voin hakea tullauksella maksamani maahantuontiverot takaisin?
Voit hakea maahantuontiverojen palauttamista mm., jos olet palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle tai jos tullauksella on arvot ilmoitettu väärin.  Lähetä oikaisuhakemus Tullin kirjaamoon kirjaamo(at)tulli.fi tai Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset, PL 512, 00101 Helsinki. Liitä oikaisuhakemukseen tarvittavat tiedot ja liiteasiakirjat. Kopiot asiakirjoista riittävät.
Peruin kaupan ja palautin tavaran lähettäjälle. Miten saan maksamani maahantuontiverot takaisin?
Voit hakea maahantuontiverojen palautusta (tullauspäätöksen oikaisua), jos olet perunut kaupan ja palauttanut tavaran myyjälle EU:n ulkopuolelle. Tavara on palautettava ja oikaisuhakemus tehtävä kolmen kuukauden kuluessa tullauksesta. >> Muutoksenhaku
Pakettini on hävinnyt, vaikka olen tullannut lähetyksen ja maksanut maahantuontiverot. Miten saan maksamani maahantuontiverot takaisin?

Selvitä Postista, missä pakettisi on hävinnyt


1. Jos pakettisi on hävinnyt tullauksen jälkeen Suomessa kuljetuksen aikana, maahantuontiveroja ei voida palauttaa. Voit hakea korvausta Postista.


2. Jos Posti on palauttanut paketin takaisin lähettäjälle, voit hakea oikaisua tuonnin oikaisuyksiköstä vapaamuotoisella oikaisuhakemuksella tai Tullin lomakkeella 643s (pdf).


Pyydä Postista tosite paketin palauttamisesta takaisin lähettäjälle tai tulosta palautustosite itse Postin sivuilta lähetysten seurannasta. Lisätietoa oikaisun hakemisesta >>

Minulle on saapunut tullattava lähetys suoraan kotiin mitä teen?
Lähetä Tullin kirjaamoon kirjaamo(at)tulli.fi pyyntö tullattavasta lähetyksestä ja toimi ohjeen mukaisesti:
Postipaketin tullaaminen jälkikäteen (pdf)
Minne voin lähettää oikaisuhakemuksen?

Oikaisuhakemus liitteineen toimitetaan osoitteeseen:

Tulli / Tuonnin oikaisuhakemukset

PL 512

00501 Helsinki

tai skannattuna sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo(at)tulli.fi


Kopiot asiakirjoista riittävät.

Miksi en ole saanut pakettia, vaikka olen tulliselvittänyt lähetykseni ja maksanut maahantuontiverot?

Tulli vapauttaa ulkomaanpostin varastossa olevat lähetykset tulli-ilmoituksella ilmoitetun saapumistunnuksen/tunnuksien perusteella, kun tullilasku on maksettu ja suoritus näkyy Tullin järjestelmissä.


Huomaathan myös, että useamman postilähetyksen käsittävän tullauksen jokainen saapumistunnus on ilmoitettava nettituontipalvelussa, jotta kaikki lähetykset vapautuvat. Seuraa lähetystä Postin seurantapalvelussa. Jos sinulla on kysyttävää lähetyksen seurannasta, ota yhteyttä www.posti.fi.


                                                                                                          
Jos Postin lähetysseurannan mukaan lähetyksesi ei ole vapautunut, vaikka olet maksanut maahantuontiverot, ota yhteyttä Netti-ilmoittamisen tukeen, henkilöasiakkaat, p. 0295 5206.

Minun pitää lähettää tavara maksuttomaan takuukorjaukseen. Mitä minun pitää huomioida

Jos haluat lähettää tavaran EU:n ulkopuolelle maksutonta takuukorjausta tai vaihtoa varten, on sinun tehtävä tavarasta vienti-ilmoitus ennen tavaran lähettämistä. Voit antaa vienti-ilmoituksen maksutta Tullin nettivientipalvelun kautta.


Kun maksutta korjattu tai vaihdettu tavara palautetaan takaisin Suomeen, se on tulliselvitettävä maksuttomana korjattuna tai vaihdettuna tavarana.
Tullia ei kanneta, kun korjaus suoritetaan maksutta takuuvelvoitteeseen perustuen.

 

Arvonlisäveroa ei kanneta, kun korjaus suoritetaan maksutta takuuvelvoitteeseen perustuen, eikä maahantuojalta veloiteta kuljetuskustannuksia. Maahantuojan vastatessa kuljetuskustannuksista alv:n peruste on kuljetuskustannusten määrä.

Minun pitää lähettää tavara maksulliseen korjaukseen tai huoltoon? Mitä minun pitää huomioida?

Jos haluat lähettää tavaran EU:n ulkopuolelle maksullista korjausta varten, sinun on tehtävä tavarasta vienti-ilmoitus ennen tavaran lähettämistä korjaukseen. Voit antaa vienti-ilmoituksen maksutta Tullin nettivientipalvelun kautta.


Kun korjattu tuote palautetaan takaisin Suomeen, se on tulliselvitettävä maksullisena korjauksena. Tällöin tullausarvo on:


- kokonaismaksu korjauksen suorittajalle sekä

- kuljetus-, vakuutus- ja liitännäiskustannukset yhteisöön saapumispaikkaan asti.


Arvonlisäveron perusteena ovat:


korjauskustannukset +
yhteisön ulkopuolella lisättyjen tavaroiden arvo +
kuljetus-, lastaus-, ja purkauskustannukset jalostuspaikalle +
kuljetus-, lastaus-, vakuutus- ja liitännäiskustannukset yhteisöön kuljetussopimuksen mukaiseen ensimmäiseen määräpaikkaan saakka, tai jos on tiedossa, toiselle yhteisössä olevalle määräpaikalle saakka + tulli. 

 

Lue lisää: www.tulli.fi