Tilaa RSS-syöte

AREX

Tullin AREX-palveluun annetaan ilmoituksia Suomeen saapuvista kolmansien maiden tavaroista sekä yhteisötavaroista. Lisäksi AREX-palveluun annetaan ilmoituksia myös Suomesta poistuvista yhteisötavaroista ja uudelleen lastattavista kolmansien maiden tavaroista, jotka ovat olleet väliaikaisessa varastossa (ns. transhipment-tavarat).

Tunnistautuminen nettipalvelussa

Poistuvaan ja saapuvaan liikenteeseen liittyvät kaikki ilmoitukset voi tehdä tunnistautuneena käyttäjänä. Tunnistautumattomana käyttäjänä voi tehdä ainoastaan maanteitse kuljetettavan tavaran saapumisen ja poistumisen yleisilmoituksen.

Tunnistautunut käyttäjä voi selata jättämiään ilmoituksia sekä tallentaa ilmoituksiaan keskeneräisinä. Yrityskäyttäjät kirjautuvat palveluun käyttämällä ns. Katso-tunnistetta (pääkäyttäjätunnus tai Katso-tunniste, johon on kytketty TULLI - Tulliselvitys rooli).

Tunnistautumaton käyttäjä saa järjestelmästä ilmoituskohtaisen viitenumeron (MRN). Viitenumerolla ilmoituksen tiedot haetaan esiin saapumis- tai poistumistullitoimipaikassa, jossa tavarat myös esitetään Tullille.

Tavaran tullinimike

Tietyissä ilmoituksissa edellytetään tavaran kuvausta riittävällä tarkkuudella. Kuvaus on tehtävä joko ilmoittamalla tavaran tullinimike neljän numeron tarkkuudella tavararyhmäkuvauksena tai vastaavan tasoisella tavarankuvauksella. Komissio on julkaissut ohjeet oikeasta tavasta ilmoittaa tavarankuvaus (TAXUD/1402/2007).

Netin kautta ilmoittaminen helpottuu, jos ilmoituksen antaja on selvittänyt jo etukäteen tavaroidensa tavararyhmäkuvaukset esimerkiksi EU:n TARIC-hakupalvelun avulla. Nimikkeet löytyvät myös Tullin sivuilla olevasta CN-nimikkeistöstä.
>> TARIC-hakupalvelu
>> CN-nimikkeistö

Ohjeet ja puhelintuki apuna

Ennen ilmoituksen tekemistä kannattaa tutustua AREX-palvelussa oleviin sovelluksen käyttöohjeisiin, näyttöjen kenttäkohtaisiin ohjeisiin sekä malliesimerkkeihin. Nettiasioinnin puhelintuki, p. 0295 5207, palvelee ensisijaisesti palvelun käyttöön ja netti-ilmoituksen tekniseen täyttöön liittyvissä asioissa.
>> Siirry AREX nettipalveluun

AREX-ilmoituksiin ja ilmoitusmenettelyyn liittyviä kuvauksia ja asiakasohjeita on myös sanoma-asioinnin sivulla.
>> AREX-asiakasohjeet

Sanoma-asioinnissa tiedot omasta tietojärjestelmästä

Yritykset voivat antaa sähköisiä ilmoituksia myös sanomamuotoisesti omasta tietojärjestelmästään. Tämä edellyttää erillistä EDI-lähettäjän lupaa.
>> Sanomapohjainen asiointi

AREX-palvelun järjestelmätiedotteet

13.09.2016  17.09.2016 Käyttökatko »
15.08.2016  20.08.2016 Käyttökatko »
14.06.2016  Käyttökatko Tullin AREX-sovelluksessa 14.6.2016 klo 16-17 »
23.05.2016  28.05.2016 Käyttökatko »
01.03.2016  Käyttökatko Tullin AREX-sovelluksessa 1.3.2016 klo 16:00 alkaen. »
29.02.2016  29.02.2016 Häiriötiedote »
25.02.2016  25.02.2016 Häiriötiedote »
14.01.2016  16.01.2016 Käyttökatko »
08.12.2015  12.12.2015 Käyttökatko »
23.11.2015  28.11.2015 Käyttökatko »